Markt info

Blik op brood.

De broodconsumptie in Nederland is al jaren vrij stabiel. Per persoon eten we per jaar zo’n 60 kg aan broodproducten. Hoewel het ontbijtmoment nog wel eens anders dan met brood wordt ingevuld, blijft brood dus een onverminderd grote rol spelen in ons dagelijkse eetpatroon.
Voor ons brood gaan we steeds vaker naar de supermarkt – 80% van de broodomzet komt uit het supermarktkanaal. Gemak (one stop shopping) en de introductie van kwalitatief hoogwaardige broodconcepten zijn hierbij belangrijke drivers.
Daarnaast is er vanuit de verschillende supermarktformules veel aandacht voor brood. Vaak hebben ze het omarmt als één van hun belangrijkste productcategorieën.

Niet vreemd als je bedenkt dat we voor brood nog vaak meerdere keren per week naar de winkel gaan. Maar ons dagverse brood kopen we al lang niet meer dagelijks. En steeds vaker nemen we juist meerdere broden tijdens het doen van de grote boodschappen mee.
Door de weeks eten we vaak brood uit de diepvries, maar in het weekend willen we juist extra genieten en luxe – mooie vloerbroden en zelf broodjes afbakken. We kopen dan duidelijk andere producten. En staan we dan meer open voor de verleiding - kopen we mooie en lekkere brood- en banketproducten.

Naast de veranderingen in ons aankoopgedrag is er binnen brood ook een toenemende aandacht voor gezondheid. En natuurlijk! Brood is van nature gezond! Een belangrijke bron van vezels! De gezondere broodsoorten als volkoren en meergranen worden steeds meer gekocht. Binnen klein brood is wit nog de grootste soort, maar groeit ook in dat segment het aanbod en de afzet van meergranen en meerzaden soorten.

nieuws

Bekijk onze Promofilm (18-01-2014)

graan